Sinds juli dit jaar (2017) is de Maastunnel afgesloten voor verkeer en ondergaat zij na 75 jaar een ingrijpende renovatie. De Maastunnel is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. Hij verbindt in Rotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De tunnel omvat vier buizen: twee voor auto's, een voor fietsers en een voor voetgangers.

De Maastunnel is een rijksmonument. Dat betekent dat er tijdens de renovatie zoveel mogelijk onderdelen in originele staat hersteld moeten worden. In gesprek met architect André van Stigt.

 Op de vraag waarom de Maastunnel een rijksmonument is, kan Van Stigt duidelijk zijn. ‘We bouwen nooit monumenten. Het zijn de dingen die we zijn gaan waarderen. Mooi en lelijk hebben daar niks mee te maken. De Maastunnel heeft een bijzonder verhaal en een bijzondere betekenis, vooral in de belevenis van mensen.’ Rijksmonumenten worden door de rijksoverheid aangewezen om hun cultuurhistorische waarde.

Nieuwe ‘tijdslaag’

Nu de Maastunnel dicht moest voor groot onderhoud, was dat meteen een kans om de tunnel flink te restaureren. ‘In de loop der jaren zijn er aanpassingen gedaan in de Maastunnel, waardoor de karakteristieke uitstraling beetje bij beetje verdween. We gaan nu als het ware terug naar 1942 en daar voegen we een nieuwe tijdslaag aan toe, de laag van 2017. Dingen die in de tussentijd aan de tunnel zijn toegevoegd, verwijderen we.’ Als voorbeeld noemt Van Stigt allerlei speakers en camera’s die door heel de tunnel heen zijn geïnstalleerd, wel 110 per tunnelbuis. Dat wordt teruggebracht naar 27 per tunnelbuis en ze worden in 3 elementen bij elkaar geplaatst. Alle beelden worden doorgezet naar de Verkeersregiekamer. Een ander voorbeeld zijn de bordjes met groene neon, die constant licht geven. Die worden vervangen door ledverlichting die alleen bij calamiteiten de deuren in groen licht zet.

Wel of niet restaureren

De karakteristieken van de Maastunnel staan beschreven in een monumentbeschrijving. Van Stigt: ‘Per onderdeel moet je een afweging maken of je wel of niet gaat restaureren. Maar je moet ook naar de samenhang kijken, niet alleen naar ieder element afzonderlijk. Dat zou ook niet logisch zijn. Je rijdt straks met 50 km/h door de tunnel. Dan kan je wel met een vergrootglas door de tunnel lopen en ieder aspect willen veranderen, maar dan worden het sprookjesprijzen en zou de renovatie veel te lang duren.

Veiligheid eerst

Boven alles staat altijd de veiligheid. Zo moet de haspelkast waar de brandslang in zit een rode kleur hebben. ‘Dat is straks storend in beeld. Die haspelkast had ooit dezelfde kleur als de wand, maar dat mag niet voor de veiligheid’ zegt Van Stigt. ‘Maar daar ga ik niet moeilijk om doen. Het esthetische verhaal is nooit belangrijker dan veiligheid.’
 

Bijdrage de Boer Heeg

ET projects heeft ons gevraagd de frames en stalen deuren te restaureren vanwege bovengenoemde redenen. Naast onze kennis en kunde op RVS en exotisch materiaal is dit project ons op het lijf geschreven omdat handwerk, vakmanschap en meedenken met de klant kernelementen zijn in dit project. Wilt u meer weten? Kijk dan op: www.maastunnel.nl   [caption id="attachment_1151" align="aligncenter" width="2420"]Stalen deuren de Boer Heeg Impressie van Maastunnel renovatie project.[/caption] [caption id="attachment_1156" align="aligncenter" width="5312"]stalen deur - Maastunnelproject Gerestaureerde stalen deur[/caption] Stalen deur - maastunnel