De Boer Heeg

Snelle prijsindicatie? Klik hier! Offerte aanvragen? Klik hier

u boat worx

Maarten Khoe (technisch inkoper) en Roy Heijdra (marketing manager) van U-boat Worx

Veilig in zee met De Boer

Naar 1000 meter diepte met complexe lasdelen

Hoe zorg je ervoor dat je keurig onder atmosferische druk naar 1000 meter diepte kunt duiken en daar urenlang kunt verblijven? We spraken met Maarten Khoe en Roy Heijdra over hoe strenge materiaal- en veiligheidseisen de miniduikboten van U-Boat Worx de veiligste ter wereld maken.

U-boat Worx is wereldmarktleider op het gebied van miniduikboten. Sinds 2005 maken ze hoogwaardige 2 tot 11-persoons duikboten voor de recreatieve, onderzoeksgerichte en private markt. Hun klanten variëren van maritieme onderzoeksinstituten tot rederijen, filmmakers en miljardairs. Elke duikboot is een vernuftig staaltje engineering en ondergaat rigoureuze tests voor deze officieel te water wordt gelaten. Dit proces vereist flexibele leveranciers die voldoen aan de hoogste maritieme kwaliteitseisen.

Het belang van maritieme certificering

“Als fabrikant van duikboten zijn we onderhevig aan strenge certificeringen. De veiligheid gaat natuurlijk boven alles, vertelt Maarten. Dus de leveranciers die we geselecteerd hebben moeten eveneens aan deze strikte eisen voldoen. Als ze hier niet over beschikken, helpen we ze soms om deze certificering te behalen. Kortom: je mag een halffabrikaat voor ons produceren, maar dan eisen we wel dat je bepaalde DNV GL-certificaten behaalt”, stelt Maarten Khoe.

DNV GL is ontstaan uit de fusie tussen Det Norske Veritas (DNV) en Germanischer Lloyd (GL). Hiermee is de grootste en meest toonaangevende keuringsinstantie voor o.a. de maritieme sector gecreëerd.

 

“Als je dit keuringscertificaat op maritiem gebied hebt – dan heb je het goed voor elkaar. Roy Heijdra

“Je moet kunnen aantonen hoe je werkt en volgens welke normen en las-specificaties. Vervolgens moet je deze hele werkwijze vastleggen en kunnen aantonen dat je via die procedure gewerkt hebt. Om deze certificering te behalen zijn er specialisten van DNV GL aanwezig tijdens het voorbereidings- en productieproces, om precies te zien hoe er te werk wordt gegaan. Als je deze inspectie en keuring succesvol doorloopt behaal je een ‘DNV GL Shop Approval’. Zo is het ook samen met De Boer gegaan”, licht Roy Heijdra toe.

“Voordat we in zee zijn gegaan met De Boer, hebben we daar o.a. een leveranciersaudit gedaan om hun kwalificaties en producten nauwkeuriger te bekijken”, vertelt Maarten.

“Vervolgens hebben we een opdracht voor het maken van een enkele ‘specials’ bij ze neergelegd. Dit zijn door ons ontworpen complexe lasdelen, die in de nieuwe modellen komen. Uiteraard moeten deze lasdelen bestand zijn tegen de hoge drukken die onze duikboten op grote diepte te verduren krijgen”, licht Maarten toe.

“Gedurende deze eerste samenwerking is gebleken dat we samen met De Boer erg snel kunnen schakelen. Bij nieuwe orders moet er in korte tijd een hoop geregeld worden, daarom eisen we dat onze leveranciers dit tempo ook aan kunnen. Verder kwam De Boer niet alleen op het vlak van prijs versus kwaliteit het beste uit onze audit, maar ook als het dus op deze flexibiliteit aan komt zijn ze erg goed. Verder worden we altijd keurig op de hoogte gehouden én – niet onbelangrijk – zijn ze prettig in de omgang”, verklaart Maarten.

Hoe test je een miniduikboot?

“Samen met de complexe lasdelen, wordt de duikboot geassembleerd in onze fabriek. Als het toegangsluik erop zit en hij ‘luchtdicht’ is, om het zo te zeggen, wordt de miniduikboot naar het testcentrum gebracht. Hier wordt hij onder druk gezet in een grote compressiekamer en bekeken of er voldaan wordt aan de strenge specificaties”, vertelt Roy.

“Dit gebeurt allemaal onder toeziend oog van DNV GL. Hierna wordt er, eveneens door deze instantie, een keuring afgenomen. Als alle tests succesvol zijn verlopen, bouwen we de duikboot helemaal af en zetten we alle thrusters en computers erop.”

“Dan kan de officiële eerste test van de complete duikboot beginnen, stelt Roy. Zo’n eerste tewaterlating lijkt spannend, maar we zijn erg zeker van onze zaak; mede doordat we samenwerken met betrouwbare partners die voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Daarnaast zitten er enorm veel ontwikkeluren in alle onderdelen en doen we bovendien zelf ook een vacuümtest in de fabriek.”

 

“We zijn erg zeker van onze zaak, doordat we samenwerken met betrouwbare partners die voldoen aan strenge kwaliteitseisen.
Roy Heijdra

Vervolgens gaan we ergens in Europa naar een plek waar het bijv. 300 meter diep is. Daar doen we – wederom onder toeziend oog van DNV GL – een ‘harbor trail’ en opvolgend een eerste ‘sea trail’ tot 40 meter diepte. Daarna brengen we de duikboot naar de locatie van onze klant en ronden we daar de laatste testprocedures af voor de oplevering.

“De Boer kwam niet alleen op prijs versus kwaliteit het beste uit onze audit, maar ook als het op flexibiliteit aan komt zijn ze erg goed. Maarten Khoe

Over de De Boer Heeg B.V.

Al sinds 1999 vervaardigt de Boer kwalitatief hoogwaardige apparaten zoals drukvaten en tanks van hooggelegeerd materiaal. Bedrijven uit de procesindustrie (food & chemie) weten de Boer al jaren te vinden voor het produceren van complexe producten die voldoen aan hun strenge kwaliteitsnormen. Ook werkt de Boer nauw samen met maakbedrijven of in opdracht van diverse ingenieursbureaus. Vanuit het motto ‘​samen kom je verder’​ gaat men voor goede, sterke klantrelaties en partnerships.

Onlangs behaalde zij het ‘​Certificate of Authorization​’, ook wel ‘​U Stamp​’ genoemd, door het succesvol doorlopen van een audit volgens de normen van de ‘American Society of Mechanical Engineers’ (ASME). Dit certificaat is een begrip in de tank- en apparatenbouw en bestaat uit een kwaliteitsborgingssysteem gebaseerd op de ASME code. Met deze certificering wordt er voldaan aan de strenge wet- en regelgeving om in meer dan 100 landen te mogen leveren.